Isnin, 16 Februari 2009

BAB 2: Satay Anjing ... Sun Tzu DiLantik Jeneral

Pada kurun kelima S.M., bala tentera di negeri-negeri China yang bersaing telah meningkat jumlahnya menjadi beratus ribu orang, termasuklah pemandu kereta kuda dan pengangkut. Mereka pergi berperang ke negeri-negeri yang jauh selama berminggu atau berbulan-bulan.

Kempen-kempen peperangan tersebut perlu dirancang dengan penuh teliti. Peperangan sudah menjadi begitu kompleks dan kemenangan mampu diraih dengan mengatur strategi bersepadu, termasuk pengintipan, maklumat inteligen, subversif, operasi, logistik dan prosedur pengurusan sehingga ke banghal yang terakhir.

Sun Tzu merupakan orang yang pertama memperkenalkan kebijaksanaan terkumpul ke atas berabad-abad peperangan dan muslihat, menterjemahkannya kepada kemampuan manusia, dan menyatakan teori yang teratur.

Apabila para pelarian berkumpul di dalam kawasan yang kecil, tidak lama selepas Wu Tzu-hsu tiba di negeri tersebut dan menjadi perdana menteri, beliau berkenalan dengan Sun dan bapanya.

Sun berharap untuk mendapat pekerjaan yang membolehkan beliau menyertai tentera. Beliau menunjukkan Seni Peperangan kepada Wu Tzu-Hsu pada tahun 512 S.M. Perdana Menteri itu memperkenalkannya kepada Raja Ho-Lu. Raja sangat tertarik dan menitahkan Sun hadir ke istana untuk mengadap.

'Beta telah pun membaca buku karangan kamu itu,’ titah Raja. ‘Bolehkah kamu memberikan demonstrasi tentang latihan sebenar ketenteraan?’

'Ya,' jawab Sun.

'Bolehkah wanita mencukupi?'

'Terpulanglah kepada Tuanku.'

Raja telah menghantar 180 orang dayang ke dalam lapangan istana, di mana Sun membahagikan mereka kepada dua kumpulan. Beliau pun melantik dua orang gundik kesayangan Raja sebagai pegawai. Sementara Raja memerhati dari tempat tinggi di istana, setiap wanita telah diberikan satu senjata dan mengajar cara memegangnya.

Sun kemudian bertanya, ‘Adakah kamu tahu depan kamu belakang kamu, dan tangan kiri kamu dengan tangan kanan?’

Semua wanita tersebut menjawab ya.

‘Apabila saya perintah bunyi gendang untuk ke hadapan, bergeraklah ke depan. Pada perintah, “kiri”, pusing ke arah tangan kiri, pada “kanan” pusing ke tangan kanan, dan bila saya kata “berundur”, pusing ke belakang.

Semua wanita tersebut bersetuju.

Setelah menyatakan perintah itu dengan jelas, Sun memohon untuk dibawa tukang pancung istana dan menyuruhnya bersiap sedia dengan pedang. Beliau kemudiannya mengulangi segala arahan beberapa kali, menerangkannya setiap kali dengan sabar. Selepas itu beliau mengarahkan pemain gendang dengan bunyi perintah ‘Muka depan’. Wanita-wanita tersebut pun ketawa besar.

Sun berkata, ‘Jika peraturan-peraturan tidak boleh difahami dan arahan tidak jelas, komander boleh dipersalahkan.’ Dua kali lagi beliau mengulangi segala peraturannya, dan memberikan perintah untuk pusing kiri. Lagi sekali wanita-wanita tersebut ketawa.

Sun berkata, ‘Jika perintah sudah jelas dan tidak dilaksanakan, para pegawai mesti dipersalahkan.’ Beliau mengarahkan tukang pancung istana memotong kepala kedua-dua orang komander.

Raja terkejut melihat dua orang gundik kesayangannya yang cantik itu diarah melutut di depan tukang pancung istana, dan cepat-cepat baginda menghantar pegawai pembantunya menemui Sun dengan pesanan: ‘Beta sudah mengetahui bahawa kamu adalah jeneral yang bijak, tetapi tanpa kedua orang gundik itu membuatkan makanan beta hilang rasa. Tolonglah lepaskan mereka.’

Sun pun menghantar semula pesanan, ‘Saya telah dilantik sebagai komander, dan seorang jeneral di lapangan tidak terikat dengan perintah rajanya.’ Beliau mengarahkan kepala kedua gundik itu dipancung, dan memilih dua orang gundik sebagai pegawai kumpulan. Kali ini, apabila beliau memberi perintah perbarisan, wanita-wanita tersebut pun pusing kiri atau kanan, ke depan atau ke belakang tanpa bersuara, dan melutut atau berdiri seperti yang diperintahkan.

Apabila beliau berpuas hati, Sun menghantar pesanan kepada raja, menyatakan, ‘Pasukan sudah bersedia untuk diperiksa. Tuanku boleh mengharapkan mereka pergi meredah api atau air.’

‘Kamu bolehlah pulang ke kuater dan rehat,’ titah raja. ‘Beta tiada selera untuk melakukan pemeriksaan perbarisan mereka.’

Sun berkata, ‘Raja hanya berminat kepada teori sahaja, bukan perkara sebenarnya.’

Setelah berpuas hati dan yakin dengan kesungguhan dan kepakaran Sun, Raja Ho-Lu pun melantiknya sebagai ketua strategik dan ketua turus angkatan tentera Wu.

Sehingga baru-baru ini, kisah terkenal, diceritakan oleh ahli sejarah Ssu-Ma Ch’ien dalam abad pertama S.M., merupakan perkara-perkara yang kita tahu mengenai Sun Tzu, selain daripada fragmen yang masih kekal berkenaan dengan karyanya.

Adalah tidak dapat dipastikan samada tiga belas bab tersebut itu tulen atau asli, siapakah penulisnya yang sebenar, atau bilakah beliau hidup dengan sebenarnya. Tiada siapa yang benar-benar pasti samada seseorang yang bernama Sun Tzu benar-benar wujud. Dokumen-dokumen sejarah China, termasuklah karangan Ssu-Ma Ch’ien, adalah kisah benar dan tidak tepat.

Dalam tahun 1950an, seorang ahli sejarah China menyatakan bahawa penulis sebenar Seni Peperangan adalah Sun Pin, seorang ahli strategik yang hidup lebih kurang satu kurun kemudian; sebagai amalan tanggungjawab ketaatan, atau sebagai satu tipu helah untuk menewaskan musuhnya yang beliau mungkin mahu merujuk karangan itu kepada salah seorang keturunannya.

Tanpa bukti yang konkrit, para cendekiawan menyetujui penerangan Sun Pin ini, dan identiti Sun Tzu dan Sun Pin menjadi bercampur aduk.

Kemudian, ahli-ahli arkeologi China yang membuka kuburan berusia dua ribu tahun di Shantung telah menemui satu sorokan yang baik berkenaan dengan teks-teks militari purba, termasuklah karya Sun Tzu, Seni Peperangan yang hilang, dan sebuah karya yang berlainan oleh Sun Pin.

Penemuan-penemuan ini membuktikan bahawa Sun Tzu dan Sun Pin adalah keperibadian yang sebenar dan setiap orang telah menulis Seni Peperangan. Kita bolehlah lebih yakin bagi membuat kesimpulan pasti ke atas perincian biografi berkenaan Sun Tzu.


Selepas dilantik sebagai ketua strategik dan ketua turus angkatan tentera oleh Raja Ho-lu, Sun bekerja bersama-sama dengan perdana menteri Wu Tzu-Hsu dan seorang lagi anggota kabinet raja bernama Po Pi, seorang pembelit yang mana bapanya telah mati dibunuh oleh Raja Chu. Kita hanya mengetahui secara ringkas sahaja tentang kempen ketenteraannya.

Untuk mengelak dari kemusnahan disebabkan peperangan yang besar, Sun Tzu menubuhkan suatu jaringan pengintip dan pemberi maklumat, dan menghantar agen-agen rahsia berbagai jenis ke negeri-negeri musuh yang berdekatan dengan Wu.

Apabila tiada pilihan untuk berperang, beliau mengepalai tenteranya untuk menyerang Chu, menawan sebuah daerahnya, dan menangkap dua orang bangsawan pembelot yang suka membuat kacau. Bergembira dengan kejayaan ini, Raja Ho-Lu mahu ianya diteruskan. Tetapi Sun Tzu memberitahu baginda, ‘Orang-orang kita sudah penat. Masanya pun tidak sesuai. Biarlah kita tunggu.’

Pada tahun berikutnya, 510 S.M., Sun dan tentera Wu lagi sekali menyerang Chu, kali ini menawan dua buah daerah. Pada tahun berikutnya, mereka mara ke arah lain, menyerang dan mengalahkan bahagian selatan negeri Yueh.

Setahun kemudian, sepasukan tentera Chu yang diketuai oleh Lord Nang telah menyerang balas, tetapi ia dapat ditewaskan oleh tentera Wu yang dipimpin oleh teman baik Sun, perdana menteri Wu Tzu-Hsu. Beberapa kejayaan yang diraih meningkatkan reputasi Raja Ho-Lu sebagai seorang pemimpin agung yang suka bertindak, dan ianya menyedihkan jiran-jirannya.

Menikmati kemasyhuran, Raja Ho-Lu menunggu penuh sabar untuk mengajar Raja Chu buat kali terakhir. Apabila tiga tahun sudah berlalu, baginda mengingatkan Sun Tzu: ‘Sebelum ini, kamu memberitahu beta bahawa masanya belum tiba untuk menyerang ibu negeri Chu. Bagaimanakah sekarang?’

Bersambung ... Strategi Air-dalam-Tasik

Tiada ulasan: