Selasa, 3 Februari 2009

SAMB. BAB 1: Muka Tebal, Busuk Hati ... Pentadbir-Cendekiawan Tamak


Satu kisah berkenaan dengan sejarah perebutan kuasa ini adalah beberapa orang bangsawan untuk kali pertamanya menggaji orang-orang biasa yang paling berbakat mentadbir wilayah-wilayah mereka. Ia merupakan kelas terbaru pentadbir-cendekiawan yang dipanggil shih.

Pada asalnya, para cendekiawan adalah pendita atau pengajar; mereka adalah pakar terhadap moral, nujum, upacara korban, dan etika, sama seperti peguam sekarang. Sesetengah shih adalah anak-anak bangsawan rendah, tetapi jumlah majoritinya adalah orang-orang biasa yang cerdik yang dilantik oleh sebab mempunyai kepakaran dan kekuatan.

Dalam masa huru hara musim luruh & bunga dan Negeri-negeri Dalam Peperangan, mereka menjadi pentadbir elit di Negeri China. Mereka sahajalah yang tahu menyelesaikan masalah. Raja-raja dan para duke mempunyai kuasa dan keagungan, tetapi shih memiliki kepakaran dan otak.

Lama kelamaan, banyak pula wilayah yang ditadbir oleh pakar-pakar daripada keturunan yang tidak ternama. Untuk menggelar mereka sebagai kakitangan kerajaan adalah keliru sebab mereka ini bukan ahli perkhidmatan awam. Golongan ini masih lagi mentadbir Negeri China sehinggalah sekarang, sebagai kader dan birokrat. Mereka boleh menjadi musuh yang merbahaya.

Di Negeri China purba, orang-orang yang bercita-cita tinggi dan tiada mempunyai peri kemanusiaan mengembara dari satu negeri ke negeri lain untuk jawatan rasmi sebagai penasihat atau ahli strategik. Kebanyakannya pandai berpidato yang memikat raja-raja dengan konspirasi mereka. Apabila rancangan mereka berjaya, mereka pun diterima bekerja. Apabila gagal, mereka pun marah dan bermuka masam. Ganjaran bagi jawatan adalah lumayan dan segala risiko yang dihadapi memang berbaloi.

Di Negeri-negeri Dalam Peperangan, tiada terdapat sifat kecintaan kepada negara, tiada sifat-sifat kebaikan, tiada kepahlawanan, dan taat setia sahaja. Orang-orang begitu berkhidmat sekaligus untuk dua atau tiga orang majikan yang berseteru, dan hilang pada waktu malam. Adalah sukar untuk membezakan di antara ahli-ahli birokrat sebenar dengan orang-orang yang bangsat. Mereka dilihat sama di segi luaran dan kelakuan, dan sama-sama sombong, angkuh, kejam, dan sifat merendah diri.

Kerap berlaku ahli-ahli birokrat ini memberontak terhadap majikan mereka dan mengambil alih kuasa. Sesetengahnya merampas negeri-negeri sebesar saiz Peranchis, memerintah bala tentera yang besar dalam peperangan.

Juga di dalam kelompok orang awam yang terpelajar terdapat ahli-ahli perniagaan dan usahawan berbakat yang berani melarikan barangan dari gudang kerajaan; untung besar ini membuatkan mereka menjadi kaya raya dan berkuasa, mampu mengendalikan kuasa politik secara di belakang tabir. Mereka melabur secara rahsia ke atas perniagaan bermodal, menyewa kapal, tongkang, karavan atau keretapi.

Dengan cara ini, mereka menjadi broker terhadap barangan mewah dari luar negara, termasuklah permata dan mutiara, barangan ukiran daripada gading gajah, kayu keras, barangan aromatik dan ubat penggalak nafsu berahi.

Kadang-kadang orang begini dilantik sebagai ahli birokrat yang berkuasa atau majistret. Mereka mempunyai persamaan dengan para pedagang, tetapi mereka melakukannya secara tertutup dengan berpura-pura sebagai tugas rasmi. Oleh sebab itu, mereka sering mencampuri urusan para pedagang saingan, dan turut melakukan peras ugut secara keseluruhannya.

Dibebani dengan karenah raja-raja zalim dan para birokrat curang, itulah sebabnya orang-orang China meratapi pemergiaan zaman keemasan mereka. Di bawah raja-raja Dinasti Chou dahulu, kepala anda sentiasa dalam bahaya tetapi dompet anda sentiasa berada di tempatnya.

Tiada siapa yang mempermainkan keluarga anda, semua orang membayar bil mereka, dan rasuah tidak berlaku. Terdapat nostalgia untuk kembali ke rejim authoritarian – kezaliman cara lama – jikalau dibandingkan dengan cara sekarang yang dipenuhi dengan putus harapan oleh sebab rasuah berleluasa.

Pada masa dahulu, walaupun kerajaan kejam dan tidak bertolak ansur, pedagang semuanya berterus terang, dan memadai dengan keuntungan kecil. Semua itu sudah berubah. Raja-raja dan para birokrat sanggup melakukan apa sahaja demi wang dan memarahi para pedagang biasa sebagai tidak adil.

Mungkin perkara ini tidak boleh dielakkan. Para pedagang meraih keuntungan besar untuk menjadi kaya dan berkuasa, sedangkan para pegawai meraih kuasa untuk menjadi kaya. Di antara kedua golongan itu, para pegawai mempunyai kelebihan kerana mereka membuat undang-undang dan mengawal polis dan tentera.

Ia menjadi doktrin rasmi di Negeri China bahawa para pedagang dan pekedai hendaklah dihina, ditekan dan diperas ugut. Tidaklah hairan bila para pedagang dan kelas peniaga bertindak balas dengan menyatakan bahawa semua politik adalah politik wang.

Mereka pun melakukan apa sahaja demi wang. Amalan dan pemberian rasuah semakin menjadi-jadi untuk menghalalkan cara, dan menjadi darah daging mereka. Sesetengah pedagang, atas sebab-sebab tersendiri, masih lagi berhati suci walaupun di sekeliling mereka dipenuhi dengan orang-orang yang tamak.

Apabila mereka bercakap mengenai zaman keemasan yang sudah berlalu, mereka tidaklah meratapi pemergiannya tetapi mengakui erti kehidupan sebenar yang patut dibalas oleh sebab perbuatan jahat.

Kerajaan pun bertindak balas secara ganas. Sesiapa yang memberi rasuah (dan yang enggan memberi rasuah) ditangkap dan diusir keluar ke wilayah barbarian di selatan, bersama-sama dengan semua saudara mara masing-masing.

Sebuah negeri baru China pun lahirlah di selatan Sungai Yangtze, di tempat yang bernama Yueh. Dan dari situ, para pelarian yang cerdik menjelajah pula ke negara luar, untuk menjadi Orang China Seberang Laut.

Dalam perjalanan kita ke Yueh di selatan bersama-sama mereka, ia terpaksalah berhenti di sana sini, untuk mengambil beberapa orang yang tersesat, untuk mendengar kisah-kisah pelik mereka, dan untuk mendapat beberapa nasihat daripada ahli strategik shih yang turut sama melarikan diri.

- Akhir Bab 1 -

2 ulasan:

Nasionalis berkata...

Dari membaca prolog dan bab 1, dapat memahami asal usul sikap cina yang degil, perasuah, penting diri dan bermuka2.

Tanpa Nama berkata...

Bunyi macam sama dgn tingkat 4