Ahad, 1 Februari 2009

SAMB. BAB 1: Muka Tebal, Busuk Hati ... Kejatuhan Dinasti Chou


Sambungan Dari Bab 1: Dinasti Chou

Untuk beberapa abad, tiada sesiapa pun yang berani mencabar kedudukan raja-raja Dinasti Chou. Zaman keemasan China bertambah merosot akibat komplot dan masalah moral. Kezaliman dapat dibeli dengan rasuah. Ini tidak bermakna kezaliman sudah tamat. Ianya diamalkan untuk meningkatkan rasuah.

Zaman keemasan China sudah berakhir (jika, sebenarnya, ianya pernah wujud), tetapi tiada siapa yang menyedarinya, sebab salah satu daripada ciri-ciri penyelewengan ialah sifat berpura-pura baik.

Untuk menyatakan bagaimana kebodohan itu berlaku ialah dengan mengambil satu contoh peperangan di antara dua kumpulan tentera berseteru yang terjadi di tebing sebuah sungai. Di satu pihak, Duke Chou sekarang (tidaklah secekap pemerintah yang terdahulu) menunggang kereta kuda berhias dan ternampak musuhnya sedang sibuk mengharungi sungai. ‘Tuanku,’ kata salah seorang pegawainya, ‘kita mesti menyerang dahulu semasa musuh belum bersedia. Kita mampu meraih kemenangan besar.’

‘Itu melampaui batas,’ dengus Duke Chou. ‘Peraturan pahlawan menetapkan dengan jelas bahawa kita mestilah memberikan musuh kita peluang untuk bersiap sedia dahulu sebelum kita menyerang.’ Apabila tentera musuh selamat menyeberangi sungai dan berkumpul untuk menyerang, Duke Chou bersama tenteranya berjaya ditewaskan.

Jikalau raja-raja Dinasti Chou yang asal betul-betul boleh mendapat pengaruh dari langit, sudah tentulah ramai daripada keturunannya dihukum bunuh serta merta. Itulah sebabnya generasi kemudian mereka bertindak mengikut kemahuan sendiri.

Selepas kurun lapan Sebelum Masihi, zaman keemasan China bersinar kembali. ‘Semua di bawah langit adalah dalam huru hara.’

Butiran sejarah sepintas lalu sangat terkenal: serangan orang-orang nomad telah menyebabkan raja-raja Dinasti Chou sangat takut dan memindahkan ibu negeri ke Loyang yang menunjukkan kepada semua bahawa mereka tidak lagi mempunyai kuasa. Wakil-wakil raja yang tamak mula mengaut segala kekayaan dan kuasa ke dalam tangan mereka sendiri.

Dalam musim luruh dan bunga berikutnya (722 – 481 S.M.), amalan murni dan kepahlawanan digantikan dengan konspirasi dan kejahatan. Para pegawai dan ahli-ahli aristokrat rendah membuang segala sifat murni kepura-puraan dan terus melakukan perbuatan ganas untuk ketamakan kuasa dan wilayah.

Sifat kebaikan lagi murni dibuang. Perbuatan rasuah dan konspirasi menjadi sangat berleluasa. Bermula dari istana, setiap orang mahu mengelak masalah dengan memberi rasuah dengan pemberian yang berharga. Apabila rasuah bermula, ianya tidaklah dapat diberhentikan, untuk ‘pemberi rasuah semakin parah, tetapi penerima tidak pernah pula berpuas hati.’

Rasuah menjadi amalan di Negeri China. Untuk menjamin kesinambungan kehidupan, orang-orang kaya kadang-kadang menaburkan wang kepada orang miskin yang menunjukkan betapa teruknya keadaan yang sedang berlaku.

Ia adalah masa huru hara di bidang ekonomi dan sosial. Tiada siapa pun boleh selamat daripada saudara maranya. Bagi kebanyakan golongan bangsawan China, ia merupakan penurunan darjat sahaja. Raja-raja adalah anak-anak mereka, ataupun yang diiktiraf oleh mereka. Apabila pertumpahan darah berlaku, mereka telah menumpaskan sesama sendiri dengan pembunuhan beramai-ramai.

Seperti lintah kekenyangan, terdapat beberapa puak yang kebal dan berjaya menghuni di tujuh buah negeri besar dan di beberapa wilayah yang kecil. Mereka menggaji jeneral-jeneral dan para pegawai strategik yang hebat untuk mengumpulkan bala tentera dan melakukan serangan – era berdarah yang dikenali sebagai Negeri-negeri Dalam Peperangan.

Semasa Negeri-negeri Dalam Peperangan, kumpulan-kumpulan pemerintah adalah terdiri daripada raja tempatan yang zalim atau duke dan canselornya, termasuk seorang setiausaha agung yang menguruskan pentadbiran harian. Selepas mereka adalah ketua pendita untuk upacara keagamaan, seorang jeneral (Penjaga Harimau) dan seorang penyelia anjing-anjing.

Keperluan utama untuk mengisi segala jawatan ialah licik. Hanya sifat berpura-pura baik dikekalkan untuk kepentingan etika. Di belakang setiap muka tebal dapat mengalahkan busuk hati. Dengan risiko yang tinggi itu, setiap langkah yang silap akan menerima padah.

Di dalam suasana huru hara itu, hanya dua perkara boleh diambil kira: peperangan dan makanan.

Peperangan sering berlaku, oleh sebab itu tipu helah pengintip, diplomat dan tentera diserahkan kepada ketua pengintip profesional dan pakar strategik. Apabila negeri-negeri seteru semakin zalim, ilmu hitam sangatlah dihargai. Kerajaan menjalankan pemerintahan dengan cara komplot, rasuah, curang dan penipuan. Kereta kuda perang tidak bermakna dalam masa tikam belakang.

Apabila pengkhianatan gagal dilakukan, huru hara besar dilakukan oleh tentera yang berjumlah setengah juta orang yang dilengkapi dengan panah. Walaupun jumlah ini hebat tetapi ia menimbulkan keraguan. Apa gunanya ramai tentera sedangkan para jeneral boleh dibeli dan dijual, dan mudah bertukar pihak?

Bersambung ... Pentadbir-Cendikiawan tamak

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

padan cina kaki pengampu dan penipu